FROMBORK

28 października 2017 r.

Pod koniec października 2017 roku chciałem wraz z kolegą Piotrem Wydrą pojechać zobaczyć obiekty związane z Zakonem Krzyżacki. Dwa tygodnie przed planowaniem wyprawy byliśmy w Malborku.  Pierwsza myśl – Frombork, choć trochę się obawiałem z dojazdem. Pojechaliśmy autobusem z Gdańska prosto do Fromborka. Pogoda była niespecjalna, cały czas padał deszcz. W samym miasteczku było sporo Rosjan – jedna z Rosjanek pytała o drogę do Braniewa. Po zobaczeniu dworca oraz portu we Fromborku skierowaliśmy się do Katedry. Zobaczyliśmy wyłącznie bazylikę, nie wstąpiliśmy do Muzeum. Po zwiedzeniu Fromborka mieliśmy jeszcze mnóstwo czasu, a chcieliśmy zobaczyć zamek. Zdecydowałem, żeby pojechać do Braniewa. Długo nie czekaliśmy na przystanku i ruszyliśmy autobusem do Braniewa.

HISTORIA: Pierwsza wzmianka pochodzi z 1278 roku.  W 1275 roku doszczętnie spalono katedrę w Braniewie. Biskup warmiński Henryk Fleming postanowił przenieść kapitułę warmińską i wybudować tu katedrę.  Nazwę miasta przyjęto od Najświętszej Marii Panny. Od 1320 roku Frombork należał do kapituły warmińskiej.  Pod koniec XIV wieku wybudowano wieże warowni, mimo umocnień miasto było niszczone podczas najazdów wojsk polskich w 1414 roku i krzyżackich w 1454 roku . Najazd w 1454 roku był odwetem za złożenie przez kapitułę hołdu. W 1455 roku Wzgórze Katedralne zostało zajęte przez czeskie oddziały zaciężne będące w służbie Kazimierza Jagiellończyka. Na mocy pokoju toruńskiego miasto wraz z całą Warmią weszło w skład Korony Królestwa Polskiego. We Fromborku przebywał Mikołaj Kopernik, który jako kanonik kapituły warmińskiej żył i pracował na Wzgórzu Katedralnym niemal nieprzerwanie od 1510 roku do dnia swojej śmierci. Właśnie tutaj Mikołaj Kopernik opracował „O obrotach sfer niebieskich”.  W 1520 roku  najazd Krzyżaków niszczy miasto. Od 1626 roku miasto okupują wojska szwedzkie, które grabią skarbiec katedralny i wywożą do Szwecji księgozbiór biblioteki kapitulnej, w tym cenny księgozbiór kopernikański. W 1655 roku Karol Gustaw przyłącza Frombork do Szwecji. W 1703 wielki pożar niszczy całą zabudowę miasta m.in. ratusz, nietknięty pozostaje jedynie kościół farny. Po  I rozbiorze Rzeczypospolitej miasto znalazło się w granicach Prus. W 1899 roku powstaje Kolej Nadzalewowa. Po zakończeniu II wojny światowej w 1945 Frombork wrócił w granice Polski.  W 1946 roku podjęto decyzję o zorganizowaniu Muzeum Mikołaja Kopernika. W 1959 roku Frombork odzyskał prawa miejskie.

CO WARTO ZOBACZYĆ ?

• Bazylika archikatedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Andrzeja
  • Muzeum Mikołaja Kopernika
  • Port
  • Wieża Kopernika

CZY WIESZ, ŻE…

We Fromborku toczy się akcja powieści „Pan Samochodzik i zagadki Fromborka” oraz filmu „Królowa pszczół”.