WĘGRÓW

5 października 2019 r.

5 października 2019 roku postanowiłem spędzić sobotę poza domem, dlatego wraz z moim ojcem wyruszyliśmy z rodzinnego Działdowa w kierunku pogranicza Mazowsza i Podlasia. Jednym z czterech miast, które zwiedziliśmy tego dnia był Węgrów.

W tym mazowieckim miasteczku skupiliśmy uwagę na dwa główne punkty: rynek w Węgrowie oraz zamek w Liwie. Na początek wstąpiliśmy do Bazyliki mniejszej Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. Niestety, kościół był zamknięty – prawdopodobnie były przygotowania do ślubu. Po wyjściu z bazyliki weszliśmy do Domu Gdańskiego, w którym obecnie znajduje się Miejska Biblioteka Publiczna. Akurat złożyło się, że w bibliotece znajduje się wystawa dotycząca miasta, a dokładnie okresu okupacji niemieckiej Węgrowa. Pani, która była odpowiedzialna za przygotowanie wystawy, powiedziała, iż zdjęcia pochodzą z niemieckiego archiwum. Na tych fotografiach można ujrzeć ostatnie działania zbrojne podczas kampanii wrześniowej oraz życie mieszkańców Węgrowa podczas okupacji. Jeżeli ktoś chce zobaczyć wystawę, to jest ona dostępna do obejrzenia do końca października tego roku. Chcieliśmy z tatą zobaczyć Dom Rabina, ale dowiedzieliśmy się, że budynek stał się domem prywatnym. Po przerwie na kawę w Libero Bistro&Club ustaliliśmy, że kolejnym celem podróży będzie Liw, a potem Sokołów Podlaski.

Zamek w Liwie zrobił na ojcu duże wrażenie. Wstąpiliśmy do muzeum oraz na do wieży. Z warowni widać piękny widok na okolice Węgrowa. W samym środku wieży tłumaczyłem tacie, że większość herbów, które zdobią wnętrze wieży, obecnie są używane jako herby miast. Potem weszliśmy do muzeum, gdzie odnalazłem meble gdańskie wśród eksponatów, a tata mundur polskiego żołnierza, który walczył na froncie zachodnim podczas II wojny światowej. Mój dziadek miał podobny mundur, kiedy walczył w Holandii. Po odwiedzeniu muzeum pojechaliśmy do Sokołowa Podlaskiego.

HISTORIA:  Sama miejscowość została założona w XIV wieku, zamieszkali tam koloniści z Mazowsza. Pierwsza przesłanka o Węgrowie pochodzi z 1414 roku. W 1441 roku książę mazowiecki Bolesław IV nadał jej prawa miejskie. 5 lat później Węgrów włączono do Wielkiego Księstwa Litewskiego. Miasto miało kilku właścicieli  – najpierw właścicielem był Stanisław z Ołomuńca, potem ród Uhrowskich. W 1593 roku Węgrów przejęli Radziwiłłowie. Miasto w XVI wieku stało się jednym z głównych ośrodków reformacji w Rzeczpospolitej, głównie kalwinizmu. Przez krótki okres, kiedy Bogusław Radziwiłł władał miastem, nastąpił rozwój sukiennictwa, lecz w 1657 roku wojska szwedzkie zniszczyły miasto. W 1664 roku Jan Dobrogost Krasiński kupił miasto. Podczas jego rządów doszło do starć między katolikami a ewangelikami. Od tego momentu w historii miasta do Węgrowa przyjeżdżało coraz więcej osadników żydowskich. Podczas wojny północnej Węgrów został zniszczony. W 1795 roku Węgrów włączono do zaboru austriackiego, a w 1815 roku Węgrów włączono do Królestwa Polskiego. 3 lutego 1863 roku pod Węgrowem rozegrała się jedna z większych bitew powstania styczniowego. W 1918 roku Węgrów znów stał się polskim miastem. Połowa mieszkańców grodu stanowili Żydzi. Podczas okupacji niemieckiej znajdowało się tu getto. 8 sierpnia 1944 roku miasto zdobyła Armia Krajowa podczas akcji „Burza”.

CO WARTO ZOBACZYĆ ?

• Bazylika mniejsza Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny
  • Dom Gdański
  • Zamek i zbrojownia w Liwie
  • Kościół ewangelicki
  • Rynek

CZY WIESZ, ŻE…

• W Węgrowie znajduje się siedziba Hochland Polska – fabryka serów.
  • Od 1997 do 2014 roku w Węgrowie odbywał się Festiwal Obrzędów Weselnych.
  • W Węgrowie państwo Danuta i Lech Wałęsa wzięli ślub.
  • Z Węgrowa pochodzą: pani Mariola Zenik – siatkarka oraz pan Leszek Bubel – polityk.